GEschiedenis

COVID-19 hulp

Ook Malawi is hard getroffen door het Corona-virus.  Scholen zijn tijdelijk gesloten en de werkeloosheid is hoger dan ooit. Vanuit Saint Lawrence Secundary School kregen we een noodoproep met de vraag of wij de mogelijkheid hadden om hen financieel te ondersteunen in deze tijd.  Nu de scholen weer open mogen hebben zij niet het geld om de nodige voorzorgsmaatregelen op school toe te passen.

COVID-19 heeft de hele wereld hard getroffen maar in een land zo arm als Malawi is er nauwelijks support van de overheid.

De leerlingen, leraren en het bestuur op deze school verdienen het ook om zo veilig mogelijk te kunnen leren en werken.  Studenten kunnen hun schoolgeld niet betalen waardoor docenten niet betaald kunnen worden, er is geen extra geld voor mondkapjes e.d. en hoe langer we wachten des te meer schuld ze opbouwen.

Momenteel zijn we bezig met een inzamelactie om zoveel mogelijk geld in te zamelen zodat zij veilig hun schooldeuren kunnen openen. Wilt u daarbij helpen?

Steun ons.

NL60 INGB 0007295474

ZONNE-ENERGIE SYSTEEM

DE INSTALLATIE VAN DE ZONNEPANELEN IS BEGONNEN!

Het zonne-energie-project:

De elektriciteitsvoorziening van het zuiden van Malawi, waar Chikwawa ligt, is afhankelijk van waterkracht, opgewekt met een waterkrachtcentrale bij de Kapichira falls in de Shire-river. Echter enerzijds heeft klimaatverandering ertoe geleid dat de regen jaren zeer gering of afwezig is, waardoor de Shire periodes droog staat; anderzijds slibt de rivier dicht door erosie van de bergen ten gevolge van houtkap door de bevolking; hout dat ze gebruiken voor warmte en om te koken. De waterkrachtcentrale kan om deze redenen vaak maar een paar uur  per dag gebruikt worden. Hierdoor is elektriciteit schaars en duur. Voor de hele regio Chikwawa heeft dit dagelijkse “black-outs” van elektriciteitsvoorziening tot gevolg. Voor de leerlingen van de school betekent dit dat er geen licht is om 's avonds lessen te geven of te studeren en dat hun voedselvoorraad niet betrouwbaar in de koelkast bewaard kan worden. Bovendien drukken de kosten van de elektriciteit steeds zwaarder op de begroting van de school.

Het idee om elektriciteit van zonnepanelen te gaan gebruiken kwam zowel vanuit de teaching-staff als vanuit het bestuur van de school. Als stichting willen we de financiering van deze elektriciteit-voorziening middels zonnepanelen met accu’s graag ondersteunen. Natuurlijk zal de school zelf ook een deel van deze kosten betalen, maar ze hebben niet voldoende financiële middelen om dit volledig te betalen Hopelijk helpt u ons om dit samen met het schoolbestuur mogelijk te maken.

We hebben een bedankbrief gekregen voor ons solar energy project van de board of directors van Stichting Chikwawa Fonds.  Waardering is zeker daar!

Bedanktbrief zonne-energie
bedankbrief.docx
Microsoft Word document 16.6 KB

Bericht van father Biriwita:

On Friday 27th September 2019, I went to Ck. I witnessed the 16 bid Solar powered batteries being installed by Global Solar Limited technical staff at St.Lawrence. I witnessed the swtching on of the Solar system at St.Lawrence. It was an extremely happy moment. This is great news to all of us especially Chikwawa Foundation. It was working perfectly but they said they still have to do a little finishing touches. After that there will be a handing over ceremony. I will let you know. But so far so good and indeed it was an extremely happy moment to see the whole school lighting with solar energy. Congratulations are in order to you  and Chikwawa Foundation. We will report formerly in due course

boeken voor iedereen!

In samenwerking met aartsbisschop Msusa hebben wij dit jaar 200 boeken geleverd aan St. Lawrence girls school in Chikwawa.  Alle soorten lesstof is nu weer beschikbaar! Van wiskunde, tot aan biologie en scheikunde.  Voor  €1340 kunnen deze meiden weer aan de slag.

De secretaris van de aartsbisschop is deze persoonlijk gaan afleveren.

Wij zijn zo dankbaar dat we dit kunnen doen voor deze geweldige meiden. Deze opleiding kan hun leven veranderen.

Ook iets willen beteken voor de studie van deze vrouwen?

Steun ons.

NL60 INGB 0007295474