Geschiedenis

De “Stichting Chikwawafonds “is voortgekomen uit jarenlange financiële ondersteuning door privépersonen  van de St Lawrence Girls Secondaryschool in Chikwawa, Malawi.

De giften kwamen van diverse mensen, via een bankrekening, die beheerd werd door Jac en Trees Nilwik.

De school is halverwege de jaren 90 geïnitieerd door wijlen Bisschop Felix Mhkori, een geboren Malawiaan.

Zijn voorganger was bisschop Eugene Vroemen, een Limburger,die heel veel jaren in Malawi gewerkt heeft.

Deze had, in zijn bisdom, al enkele lagere scholen en een middelbare school voor jongens opgericht.

Mgr Mhkori wilde het heel graag ook voor meisjes mogelijk maken om een middelbare opleiding te volgen.

Tegenover zijn huis in Chikwawa, de meest zuidelijke provincie van Malawi, lag een stuk braakliggende grond,die hij gratis van de eigenaar kon krijgen om  er een school te bouwen.

Zijn motto was nl. “When you educate a woman, you educate the nation.”

Met behulp van vele landelijke acties en ook financiéle steun vanuit Limburg heeft hij deze school kunnen bouwen.

In 1995 startten de eerste leerlingen met hun opleiding.

Omdat het meisjes uit de verre omgeving van Chikwawa betrof was de school als internaat opgezet.

Zij woonden dus ook in hostels op het terrein van de school.

Vanaf dat moment werden de giften hoofdzakelijk gebruikt om de schoolgelden of een gedeelte daarvan te betalen voor die meisjes, wier ouders het niet zelf konden betalen. In Malawi wordt het basis onderwijs op de staatsscholen door de overheid betaald. Voor alle middelbaar onderwijs moet betaald worden door de (familie van) de student.

Natuurlijk hielden Jac en Trees Nilwik op diverse manieren contact met de school om een indruk te krijgen over de besteding van de giften. Dit deden ze zowel via mail als dat ze met enige regelmaat een bezoek brachten aan Malawi en uiteraard aan de school. Tevens bleven er goede contacten met Montfortaanse missionarissen, die nog in Malawi werkzaam waren.

Eind 2015 werd om de steun aan deze school te kunnen continueren de Stichting Chikwawafonds opgericht.

Het bestuur van deze stichting bestaat momenteel uit Anniek Nilwik ( voorzitter ), Karlijn van Gessel, Harrie Winteraeken en Wilfried Hamers.

Ondertussen hebben al heel wat meiden hun middelbare opleiding aan deze school kunnen voltooien en hebben , allen op hun manier een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van hun familie, regio en land.

Een  van deze meiden is Fanny, die ook met onze steun heeft kunnen studeren.Haar verhaal, over wat deze school voor haar  betekent heeft staat ook op deze site.

Door decennialange contacten met een aantal Malawianen en de Montfortaanse missionarissen, die er werkten en diverse reizen naar Malawi is onze betrokkenheid met het land groot. Het is een mooi, maar heel arm land. met vriendelijke mensen,die echter net als iedereen hun eigen dromen hebben.

Wij denken dat goed onderwijs daaraan kan bijdragen en willen dat faciliteren, juist voor de mensen die het niet zelf kunnen betalen. Deze meiden kunnen straks het verschil maken voor henzelf en hun familie.